Szkolenie trwa 16 godzin (2 dni po 8 godzin).
Zajęcia prowadzone są metodami aktywnymi, angażującymi uczestników i pozwalającym i na przełożenie nauczonych treści na praktyczne umiejętności do wykorzystania pracy. Jedna grupa składa się z około 15 uczestników/uczestniczek.
Wszystkim uczestnikom/uczestniczkom zapewniamy materiały szkoleniowe i catering.
Przewiduje się również noclegi dla uczestników/uczestniczek w przypadku, gdyby zajęcia odbywały się poza stolicą regionu.
Zajęcia prowadzą doświadczeni trenerzy. Wykonawcą jest firma PMGroup.
Na zakończenie każdy otrzymuje dyplom.
Program szkolenia będzie obejmował:
- podstawowe informacje na temat różnych kultur,
- jak zwracać się do przedstawicieli odmiennych kultur,
- jak rozumieć pewne zachowania charakterystyczne dla nich,
- jak odpowiadać, zachowywać się, by nie urazić i w najlepszy sposób odpowiedzieć na potrzeby klienta pochodzącego z innej kultury.
RÓŻNICE MIĘDZYKULTIROWE W KONTEKŚCIE OBSŁUGI KLIENTA
(ramowy zakres tematyczny szkolenia)
- Wprowadzenie podstawowych pojęć z kontekstu kulturowego, tj.: kultura, tożsamość kulturowa, różnice międzykulturowe, wymiary kultury, tolerancja, empatia i wrażliwość kulturowa, stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja, ksenofobia, etnocentryzm, szok kulturowy, itp.
- Określenie własnej tożsamości kulturowej.
- Rola własnej tożsamości kulturowej w kontakcie z odmiennością kulturową – szukanie porozumienia.
- Cechy osobowości sprzyjające porozumiewaniu się pomimo różnic.
- Jak komunikują się członkowie różnych kultur europejskich (różnice wg wymiarów kulturowych G. Hofstede).
- Charakterystyczne sygnały niewerbalne i ich znaczenie w poszczególnych kulturach.
- Charakterystyka zachowań interpersonalnych poszczególnych kultur.
- Typowe błędy w interpretowaniu zachowań obcokrajowców.
- Najważniejsze bariery porozumiewania się z odmiennymi kulturami - jak powstają stereotypy i uprzedzenia i jakie mają konsekwencje.
- Identyfikacja własnych stereotypów i uprzedzeń dotyczących różnych kultur.
- Neutralizowanie negatywnych przekonań wg metody RTZ (Racjonalnej Terapii Zachowań).
- Typowe reakcje na inność: agresja i wycofanie vs. ciekawość i akceptacja.
- Różne płaszczyzny komunikacji – szukanie źródeł nieporozumień na podstawie modelu komunikacji von Thuna.
- Scenki z udziałem uczestników przedstawiające różne sytuacje obsługi klienta z innej kultury (sytuacje ściśle dostosowane do charakterystyki grupy).